torsdag 26 maj 2011

Många steg men ingen viktminskning

Jag är alltså med i en stegräknartävling. Det sägs att Medelsvensson går ca 5000 steg om dagen och att man bör gå 10 000 steg om dagen för hälsans skull. Jag har de senaste veckorna oftast gått 15-20 000 steg om dagen (som mest har jag kommit upp i 25 000) och har trott att detta skulle få en positiv effekt på vikten. Men den är i princip oförändrad, trots att jag har tyckt att jag går så mycket. Jag tar t.ex. bussen från nya hemmet till jobbet, vilket innebär först ca 20 minuters promenad till bussen och sen ca 25 minuters promenad från bussen till jobbet, och jag promenerar mycket med Elmer när jag är hemma.

Men innan vi flyttade så gick jag alltid både till och från jobbet, vilket borde ge ca 10 000 steg bara det, så jag har säkert hållt mig kring 15 000 steg/dag förut också, bara att det att det känns duktigare nu när jag tar bussen trots att jag bor långt bort, och att jag promenerar mycket med Elmer. Det är nog dags att höja insatsen lite med andra ord. Så nu ska jag försöka ta minst en löptur i veckan och försöka komma över 17 500 steg per dag.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker tyvärr att det här återigen bekräftar att det är maten som är viktigast om man vill gå ned i vikt. Man kan inte äta vad man vill bara man rör på sig, som vissa hävdar.

    SvaraRadera
  2. Mja, det beror nog på vad man menar med "bara man rör på sig". Jag går ju i alla fall inte upp i vikt, och jag har då inte alls ätit nyttigt den senaste månaden, så på det viset tycks jag ju kunna äta vad jag vill. Och jag skulle nog kunna gå ner i vikt på bara motion om jag motionerade ännu mer.

    SvaraRadera
  3. Men det är ju typiskt min pappa att säga "äh, håll inte på banta, ut och gå istället" och då tror jag inte att han menar lika mycket som du går, Linda. För du går ju så mycket att du blir utbränd (hehe). Nej, men det är ju mycket du går, och ändå går du inte ned eftersom du inte äter nyttigt. Men jag måste ju ändå säga att det är otroligt skönt att se att du håller vikten genom att gå! Det betyder ju att man skulle kunna ta sig ned din sin idealvikt och sen gå för att hålla den. Men du skulle ju säkert gå ned i vikt om du gick ännu mer varje dag, men det orkar man ju inte. Men om man drar ned på maten lite och går som du gör, så går du nog ned. Sen finns det ju också nåt slags råd som hälsoexperter brukar ge, och det är att man ska motionera 30 minuter per dag, utöver sin vardagsmotion, för att hålla vikten och 60 minuter per dag om man vill gå ned i vikt. Men det måste ju ändå finnas någon gräns för hur mycket man kan äta. För mig skulle det aldrig räcka med bara motion. Den tiden och orken har jag inte.

    SvaraRadera