fredag 4 mars 2011

Hälsovakten (Malin)

Har reggat mig för en testvecka på Hälsovakten Online. Älskar Hälsovakten. Förr hade jag en hemladdad version till PC, men nu har jag ju Mac. Den har jag inte hittat någon version att ladda hem till.

Det jag älskar med Hälsovakten är att man ser alla vitaminer, mineraler och sånt.

Jag provade att lägga in dagens mat. Jag tyckte själv att det var en bra komponerad dag. Det tyckte inte riktigt Hälsovakten.




Det jag åt var:

A-fil och Corn flakes
Kaffe med mjölk

Banan och 3 msk Keso

Macka med tonfiskröra

Banan och 3 msk Keso
Kaffe med mjölk

Pasta med stekt kålrot och matlagningsgrädde


Hälsovakten tycker att jag saknar en jävla massa grejer:

A, C, D, E, Folsyra, Kalcium, Järn, Natrium, Kalium, Fosfor, Magnesium och Zink.


Åtgärder:

1 morot får upp A-vitaminen till 111%

150 gram kokt broccoli ger 170% C-vitamin och 107% Folsyra

75 gram rökt lax gör att D-vitaminen kommer upp i 120% och Kalcium, natrium, Kalium, Fosfor och Magnesium bli så gott som 100% allihopa.

30 gram blodpudding ger nästan 100% Järn.

3 skivor ost ger fullt på Zink.

Det är lite jobb om man ska få i sig allting genom maten, och man ser ju att det stämmer det där med att lax, broccoli och blodpudding är så nyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar