söndag 6 februari 2011

Barnafödande (Malin)

Jag födde ju ut ett barn för ett år sedan. Jag gick upp 22 kilo under gravven och vägde på förlossningsdagen in mig på 99,9. När jag kom hem från BB en vecka senare hade jag hoppats på en rejäl viktnedgång. Den blev endast på fyra kilo. Tove och moderkakan typ. (Förlåt för äckligt ord).

Jag var jävligt besviken på det, men glad att jag kunde ta tag i min vikt direkt eftersom jag inte ammade. Till vårt bröllop den 19 juni lyckades jag ta mig ned till 81 kilo. Jag kände mig inte speciellt duktig, utan hade velat rasa snabbare som många andra verkar göra. Min vän Linda Ö till exempel. Två veckor efter födelsen av Nelly vägde hon fyra kilo mindre än när hon blev gravid.

Men egentligen var det ju inte dåligt. Det var 15 kilo ned på fem månader.

I oktober vägde jag 91 igen.

Nu väger jag 81. Tio kilo ned.

Om man struntar i att tänka på vad som hänt med min vikt fram och tillbaka under detta år och bara ser till vad jag vägde för ett år sedan och vad jag väger nu så är det en skillnad på 15 kilo.

Om man säger att man gått ned 15 kilo på ett år så tycker folk att "åh, vad bra, det är så hälsosamt att inte gå ned för fort."

Men om man pendlat däremellan då..? Det är väl sällan folk har en jättejämn viktnedgång under ett helt år. Det är ju lång tid det.

Ja, jag vet inte vad jag vill säga med det här. Kanske att jag inte borde tycka att jag är ett hopplöst fall. Jag har ju faktiskt gått ned 15 kilo sen Tove kom ut. Inte hennes vikt medräknad då, för det tycker jag är fusk.

Men 15 kilo to go!

1 kommentar:

  1. En liten rättelse! (Tror jag iaf)
    Efter 2 veckor hade jag gått ned de 15 jag gått upp under gravven.. Inte 4 extra vad jag kan komma ihåg. Kom även ihåg att jag INTE ville rasa så där snabbt, jag var livrädd..

    SvaraRadera