tisdag 4 januari 2011

Helens bakgrund

Jag var inget tjockt småbarn, även om jag vägde 4,5 kg när jag föddes. När jag blev lite äldre hade jag väl lite babyhull, och på högstadiet kommer jag ihåg att en kille sa att jag var mullig. Har ni hört något fulare ord förresten?! Mullig. Vidrigt 90-talsord. Nåväl. På gymnasiet tyckte jag väl att jag var för tjock och höll på lite, vikten 73 kg finns i mitt minne. När jag tog studenten hade jag dock blivit väldigt smal (babyhullet som försvann?) och vägde 59. Det är ju ingenting! Jag har en bild från Hultsfred det året där jag ser helt utmärglad ut för att vara jag, smala smala armar och inget mer.

Första gången jag bantade på riktigt var april 2008. Då gick jag med i viktklubb och gick från 81,4 kg till 68,2. Åt 1300 kalorier om dagen och motionerade inte särskilt mycket alls. Promerade lite grann, tror jag.

Sen föll min värld i bitar sommaren 2009 och på våren 2010 hade jag gått upp till 88 stadiga pannor. Och däromkring ligger min vikt även nu, även om den pendlat ner till cirka 83 när jag hållit på med LCHF, Allévo och senast i oktober-november när jag bytte ut något eller några mål om dagen mot ersättningar av Nutrilett-typ.

GI har jag också grejat med. Det är dock inget för mig, jag klarar inte av att det ska finnas förbjudna livsmedel.

Av LCHF fick jag hormonella störningar, äckliga mensliknande blödningar varje dag. Och jag vet att det måste vara av dieten, jag äter minipiller och har aldrig mens. Dessutom upphörde det när jag började med kolhydrater igen.

Allevo var otäckt. Jag mådde jättedåligt och när jag fortfarande hade starka hungerkänslor dag 4 gav jag upp. Kom tydligen aldrig in i den förlovade ketosen.

Så det enda som egentligen funkat på mig och min kropp är kalorikontroll. Att äta allt, men inte alltid, som det så käckt heter. Men jag har inget lust att skänka mer pengar till viktminskningsindustrin, så nu ska jag göra detta utan dyra medlemskap och grejer.

Äta vettigt, mycket grönsaker och protein, lite fett, lagom med snälla kolisar, mycket lite socker. Mellanmål.

Och jag vill inte bli SMAL. 70-75 kilo är målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar