måndag 3 januari 2011

Min bakgrund (Malin)

Jag har bantat ända sedan jag var liten, även fast jag inte varit tjock. Jag minns att jag och en kompis, Madde, tränade för att bli smala och vägde oss och jämförde vikten med varandra redan när vi var runt tio år.
Sen lugnade jag väl ned mig ända fram till gymnasiet, då jag tyckte att jag var tjock fast jag vägde runt 60 kilo. Jag är 162 cm lång. Jag var alltså ganska smal, så här i efterhand.

Efter gymnasiet flyttade jag hemifrån och tjänade 10 400 kr före skatt. Jag fick alltså ut mindre än en student med studielån. Jag bodde själv i en bostadsrätt som halva lönen gick åt till att betala för. Kvar hade jag 3 500 kr.

Dessa pengar skulle räcka till kläder, telefon, nöjen och mat. Den post jag lade minst pengar på var mat. Jag levde på snabbnudlar och pannkaka. Jag köpte nästan aldrig ost eller godis. Detta gjorde att jag höll mig smal i flera år till. Jag tror också att jag tyckte det själv då. Jag gick på viktväktarna ett litet tag och gjorde "Rikshospitalets diet" tre gånger. Annars var det ganska lugnt.

År 2002 flyttade jag in hos Bisse och vi lagade mycket mat och åt mycket chips. Hösten 2004 hade jag gått upp till 76 kilo och bröt ihop och tyckte att jag var tjockast i världen. Han lovade att han skulle gå ut och gå med mig varje morgon tills jag vägde 65 kilo.

Han höll vad han lovade. Under tio veckor den hösten/vintern räknade jag points och gick morgonpromenader varje morgon. Även de morgnar jag började jobba klockan halv sju.

Runt jul det året ansåg jag mig vara klar. Jag var nere på 64 kilo. Då slutade jag tänka på vikten och efter ett år var jag tillbaka på 76 igen.

Sen gjorde jag och Bisse slut. Jag träffade Tommy. Jag fortsatte äta ibland och banta ibland.

Vintern 2007-08 pluggade jag i Ängelholm under tio veckor. Där hade vi fikaraster samt en skolmatsal med fri påfyllning. När jag var klar där vägde jag 86 kilo.

Lyckades gå ned till 78 innan jag våren 2009 blev gravid. Vägde som mest 99 kilo. När jag i februari 2010 kom hem från BB vägde jag 93 kilo.

Sen har jag under detta år pendlat mellan 81 kilo och 93 kilo. Just nu, den 3 januari 2011, ligger jag på 85 kilo. Jag vill fortfarande ned till 65 kilo.

Det här är ju en sak som alla säger, men den stämmer även på mig, jag har provat så gott som alla metoder. Jag har även lånat nästan varenda bok som bibblan har om vikt. Jag har även köpt ganska många själv.

Jag har gått på Viktväktarna fyra gånger. Jag har haft en egen hälsocoach från PT-programmet på Högskolan. Jag har gått på många hälsoföreläsningar. Jag har varit med i Viktklubb två gånger. GI Viktkoll två gånger. Jag betalade för en viktcoach på mitt gym. Och så vidare.

Jag tycker att jag om någon borde veta exakt hur jag ska göra, men allt känns ibland som en väldig röra. Vilken metod är bäst? Ska jag satsa på "rena" produkter utan E-nummer istället för lightprodukter? Ska jag dra ned på kolhydrater? Och så vidare även här.

Vad det gäller träning så har det aldrig varit min grej. Jag hatar det. Jag lider när jag utför träning. Jag tror (vet) också att man måste äta rätt för att gå ned i vikt. Det räcker inte med att bara träna. Men självklart hjälper det till. Framför allt så är det hälsosamt att träna oavsett om man går ned i vikt av det eller inte.

Jag har dock två grejer som jag tycker är kul på riktigt. Det är Friskis vattengympa och gymande på Rosa gymet. Värst är att gå/jogga utomhus. Ändå ska jag träna på just det. I början av maj ska jag jogga mig runt Gävle kvartsmara. Jag håller på tränar på löpbandet på gymet inför det. Det ska gå. Jag ska börja tycka att det är "skönt" att jogga. Som vissa hävdar att det är.

Jag har också reggat mig på Viktväktarna för femte gången. Det ska funka nu, hörrni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar