måndag 17 januari 2011

Presentation: Mattias

Hej! Jag heter Mattias och började vid nyår min väg från 80 kg till tio kilo mindre fett och fem kilo mer muskler. Egentligen skulle jag börja skriva här tidigare, men jag har det lite trängt med tid i mitt liv just nu. Jag reser ungefär 12,5 timme i veckan då jag bor i Gävle/Linköping men jobbar i Stockholm/Linköping/Visby.Dessutom tar jag alltid på mig så jäkla mycket grejer, så bloggandet blev lite eftersatt. Mer här kommer ett monsterinlägg.

Så, viktminskningen. Lite bakgrund. Jag har en gång i tiden vägt 100 kg, vilket är lite väl mycket när man är 177 cm lång. Efter nyår 2005 gick jag dock ner 30 kg på 4 månader och har sedan dess hållit mig mellan 69-80 kg. (Jag tycker det är läskigt att väga mindre än 70). Den gången använde jag mig av min dåvarande svärmors gamla Viktväktarmaterial (och en egen-ihop-knåpad Pointskalkylator).. Jag gick alltså inte på några möten. Jag tränade inte särskilt mycket. Gick på gym några gånger bara, men jobbade som flyttarbetare, så motion fick jag ändå.

Sommaren 2009 gick jag ner från 75 till 70 kg genom att träna yoga och liknande saker.

Våren 2010 gick jag efter en folkölsfylld vinter från 80 till 75 kg, genom att träna mycket styrka. Gjorde då antagligen samma resa som jag vill göra nu. -10 kg fett och +5 kg muskler.

Nu har jag inte riktigt tid att träna så mycket som jag gjorde då, så jag tänkte köra The Slow-Carb Diet från Tim Ferriss bok The 4-Hour Body. Dieten är hyfsat enkel och bygger muskler och bränner fett utan att särskilt mycket träning behövs. De regler som finns är dessa:

  1. Undvik "vita" kolhydrater (även sådana som kan vara vita. Inget fullkorn heller, alltså).
  2. Ät samma få maträtter om och om igen.
  3. Drick inte kalorier.
  4. Ät inte frukt. (Undantag: tomat och avocado).
  5. Ha en svullardag varje vecka, då du äter precis vad du vill!

Och så en bonusregel för att det ska funka ännu bättre: Ät en proteinrik frukost så fort som möjligt efter att du vaknar. Helst inom 30 minuter och absolut inom en timme.

Alltså, inget räknande av kalorier eller points eller något annat. Anledningen till att man ska äta samma få maträtter om och om igen är för att göra det lätt för sig. Variation är överskattat. :) Tipset är att ta en sak ur var och en av grupperna Protein (kött), Legymer (baljväxter, bönor, linser) och Grönsaker. Ät mycket! Utan vita kolhydrater kommer portionerna behöva vara mycket större för att du ska få i dig tillräkligt med energi.

Låter väl lätt? Kruxet är att jag är vegan, så proteinet är en lite av en utmaning. Oftast använder jag olika typer av sojaprotein/köttsubstitut (mot författarens rekommendation (han är rädd för fytoöstrogenerna som finns i soja.), men ibland äter jag helt enkelt mer baljväxter. Då oftast röda linser.

För att se vad jag åt första veckan kan du titta på min matfotoblogg här: Mattias födointag.

Så hur har det gått? Bra! De morgnar jag är i Gävle och inte ska iväg med något ohemult tidigt tåg så väger jag mig med hjälp av Wii Fit Plus och jag ska försöka få siffror och kurvor därifrån hit nästa gång jag är där och har tid. (Jag sitter på ett tåg just nu).

Jag tog också några före-bilder som jag ska visa när jag känner mig redo att ta efter-bilder. :)

5 kommentarer:

  1. hurra ett inlägg! mkt bra. =)

    SvaraRadera
  2. Ett väldigt bra inlägg också! Låter som en jävligt bra diet det där. Faktiskt missat den. Jag tycker också att variation är överskattat. Det öppnar upp för många möjligheter. Jag har lagat tre nyttiga rätter. Sen varierar jag mellan dem. Samma frukost.

    SvaraRadera
  3. Jättebra inlägg! Kul med dina födointagbilder, fina! Lycka till nu...

    SvaraRadera
  4. Ja, fina bilder. Det är ju sjukt svårt att få fina bilder på mat.

    SvaraRadera
  5. Lite sugen på din diet eftersom min mage är väldigt ledsen just nu. Men säg mig, har du fått några eksem eller mensliknande blödningar?

    SvaraRadera