fredag 21 januari 2011

Svullardag

Idag är det fredag och där med min dietenliga svullardag. De här dagarna fungerar väldigt bra som psykologisk krycka i veckorna. Så fort jag blir sugen på något så tänker jag att jag ska inmundiga detta på kommande fredag. I praktiken blir själva ätardagen lite av ett västgötaklimax. Redan strax efter lunch är jag så kräkmätt att jag inte vill äta igen på flera dagar, och detta utan att äta överdrivet "onyttigt". För grejen är att jag knappt alls längtar efter godis eller chips, utan snarare bröd, müsli och frukt.

I morse har började jag som vanligt med en proteinrik frukost: wokade vegankebabbitar med salladsärtor och syrade morötter. Väldigt bra för att inte gå till total överdrift under dagen. Sedan är det väldigt bra att grunda magen med något fiberrikt.

Någon timme senare blev det två grönsaksciabattor som intogs tillsammans med två glas grapefruktjuice och en kopp kanelkaffe. Juice för att det innan frosseriet börjar är bra chocka kroppens blodsockerrespons. Efter juicen är det inte mycket som rår på att rubba blodsockernivån. Just grapefrukt (som jag nu i tredje veckan lärt mig gilla. Min sista tycker-inte-om-grej!) för att det innehåller naringin som fördubblar halveringstiden på kaffets fettförbrännande egenskaper. Vilket förklarar kaffet. Kanel i kaffet för att kanel är blodsockersänkande (och väldigt gott i kaffe!).

Därefter en näve Gott & Blandat från den enorma travel pack-påsen jag fick på flyget i tisdags. Men, godis är inte gott! Det är tråkigt! Några få lakritsbitar räcker.

Till lunch: en enorm "smoothie" på två bananer, två matskedar jördnötssmör, en näve linfrön och chokladsojamjölk. Gott, men jag föredrar nog densamma gjord på vanlig växtmjölk och med lite fryst spenat i. Dessutom så var den lite väl stor. Jag är fortfarande, tre och en halv timme senare, dödsmätt! Hoppas jag får i mig den planerade köpepizzan med veganost om två timmar.

Så, man får äta vad man vill på svullardagen, men det hindrar ju inte en från att köra lite skadebegränsning under tiden. I övrigt är det bra att försöka dricka ännu mer vatten (än den vanliga stora mängd vatten man dricker) på svullardagen då kroppen samlar på sig massor av vätska när man börjar äta kolhydrater igen. Det är också denna vätska som gör att man kan gå upp flera kilo efter en sådan här dag. Denna extravikt försvinner snabbt när man går
tillbaka till slow-carb.

Jag har fortfarande inte hunnit väga mig med Wii Fit än och att väga sig på olika vågar är väldigt vanskligt. Fast jag gjorde det ändå, på en våg som historiskt sett tar i i överkant. Den sa 75 kg, så jag har åtminstone gått ner 5 kg sedan nyår.

Jag kommer antagligen ha tid att väga mig på rätt våg igen på söndag, men risken är att jag fortfarande har en del fredagsvätska i mig då.


Location:Gamla Tanneforsvägen,Linköping,Sverige

1 kommentar:

  1. Enligt Paulun får man ju kanske inte ha svullardag, men äta 100 gram av det man längtar efter en dag i veckan. Tex chips, godis eller så.

    Jag tror inte svullardag är bra för mig som så lätt faller in i att varje dag är en svullardag, men vet ju att jag inte är bra på att köra stenhårt hela tiden. Hå gå int.

    SvaraRadera